Sedes SapientiaeEl trabajo de iconología aquí presentado en formato de guía didáctica, está desarrollado como compendio a partir de un estudio académico previo, más amplio y profundo.
Interesa, no sólo por igual a historiadores de arte y a quienes profesan la fe católica -para quienes esta imagen, por ser un ícono (del griego εἰκών/ verdadera imagen), es sagrada por cuanto ayuda a elevar el espíritu hacia la figura que representa, y a través de ella, al Creador- sino, por igual, a un público en general ávido de conocimiento sobre las facetas y creaciones artísticas y culturales religiosas de una época de la historia de la humanidad, el románico.
Predominó en la Europa occidental desde aproximadamente el año 1000 d.C. hasta la segunda mitad del siglo XII, marcando con su simbolismo el campo de la arquitectura, la escultura, la pintura y las artes decorativas, en una especie de edad de la espiritualidad.
De allí que el ícono o retablo al temple de Nuestra Señora de la Consolación de Táriba (Estado Táchira – Venezuela) en su forma figurativa de Sedes Sapientia, resulte en un testimonio tangible de esa época y contenga, sobre un leñoso plano bidimensional, pintado al temple, la imagen devocional mariana más antigua que se conserva en América.
Abstract: Age of Spirituality. Early Tachiran Christian… The 'Hodegetria' (She who shows the way)… Oldest Sacred Art of Táchira State. Evenly spreading the Catholic faith in Spanish America, our colonial ancestors have left us many and various artistic masterpieces of devotions. So, seven centuries of faith are in the most venerated representation of Mary with the title of 'Nuestra Señora de la Consolación de Táriba' (Our Lady of Consolation of Táriba), in Táriba City, Táchira State. It is a tempera painting on panel (12.40 in x 8.26 in/315 mm x 210 mm) in a Romanesque version of the Theotokos Byzantine icon known as ‘Panaia Portaitissa’ (Keeper of the Portal) or ‘Hodegetria’ (She who shows the way), dated to the 4th or 5th-century. This delicate and subtle work of art expresses the history of the legendary Táchira land. In fact, as Romanesque religious and devotional painting, dated in about late 13th or 14th-century. It comes from medieval Europe, Spain or France, through the ‘Camino de Santiago’ or Way of St. James and is attributed to Cistercians or White Monks. Depicts a mature-looking Marian seat figure revealing evidence of Byzantine conventional and stylised forms on a throne, non-perceptible, with infant Christ, in the centre panel. Other objects are present at the paint: three ancient Byzantine lamps, a situla or medieval holy-water vessel (with ‘aspergillum’, a hyssop branch tied that is dipped in holy-water), a palm and two medieval wooden crutches. The Marian image is wearing an imperial dress and headdress. A close-fitting veil or cap covers hair and lobes of ears; it is lengthened and bound by a Byzantine imperial crown.